V prvních okamžicích, kdy student vstupuje do studia, je přirozené, že může poněkud tápat, a že jeho adaptace na nově nastalé podmínky nějakou dobu trvá. Našim cílem je usnadnit mu tento vstup za pomoci osob z řad pracovníků katedry i našich studentů z vyšších ročníků.
„Jsem prvák na KSS“ a potřebuji poradit, jak se zorientovat ve studiu na této katedře. Studuji sociální práci nebo speciální pedagogiku v kombinované formě, nebo speciální pedagogiku v denní formě studia a potřebuji se zorientovat v organizaci studia a požadavcích na jednotlivé předměty.
Nejčastěji tápu v:
Protože jsem prvák, nejbližší a nejdostupnější bezpečnou oporou, která mi v mojí situaci rozumí, je služebně starší studentka – kolegyně, mentorka.
Kontakt s mentorkami studentům prvních ročníků nabízí první záchytný bod.
Mentorky jsou k dispozici na mailu, nabízí možnost osobních schůzek nebo online setkání (například v prostoru Google Meet).
...?!
Co se ode mě očekává v jednotlivých semestrech?
Jak se mám vyznat v nárocích na jednotlivé disciplíny? V rozdílech požadavků mezi jednotlivými vyučujícími?
Co se mě týká? Co se mám učit?
Kde je jaká budova TUL? Kam mám pro co chodit?
V jakém STAGu...?!
Má smysl věnovat pozornost e-learningu?
Na koho se kdy obracet s jakou agendou?
Co jsou to akreditace a jak se mě týkají?
Co ze mě bude, až dostuduji? Co budu umět?
Mentorky nejsou špionkami pro katedru, jejich primárním cílem je podporovat studijní motivaci u všech, kdo tuto potřebu vyjádří. Všichni se dostáváme do tíživých situací, každého studenta alespoň jednou za studium napadlo, že studia zanechá. Naše mentorky mohou pomoci zvládat tuto studijní zátěž a zprostředkovat či zprůchodnit komunikaci v organizační struktuře školy tam, kam si prvák ještě netroufne.
Dotazy, se kterými si samy mentorky nebudou vědět rady, budou delegovat na tutorku (Kateřina Thelenová:
Cílem naší spolupráci na úrovni fakulta – katedra – tutorka – mentorky – studenti je vytvořit podpůrnou síť vztahů a zprůchodnit někdy blokovanou komunikaci.
Mé jméno je Jana Heřmanová a v současné době studuji Speciální pedagogiku ve 2. ročníku dálkově. Ke škole pracuji jako lektorka angličtiny a jako lektorka primárních prevencí, kde si sama uvědomuji, že k práci je potřeba motivace a podpora. Na škole také působím jako členka akademického senátu FP TUL, kde společně s mými studentskými kolegy pracujeme právě na podpoře studentů a snažíme se, aby žádné poznatky od studentů směrem k vedení nezapadly. Vím, jak těžké je někdy se dokopat ke studiu, jak zmatečný umí být STAG či e-learning, jak záludně někdy vypadají požadavky k předmětům… Ale také vím, že se s tím dá pracovat a že rozhodně není ostuda se zeptat, i když to možná vypadá jako prkotina.
P.S. Pamatuj, že nikdy na to nejsi sám. :-)
Jmenuji se Dominika Babáková a jsem studentkou kombinovaného studia na KSS/TUL. Jsem také matka, manželka, dcera a zaměstnankyně v neziskové organizaci. S odstupem 28 let jsem se opět rozhodla studovat (je mi 46 a maturovala jsem v 18 letech) a musím přiznat, že kombinace opačného pořadí, nejprve získané zkušenosti a později získaná teorie, je moc zajímavá. Baví mě poznávání kolegů z ročníku, kteří jsou moc zajímaví a inspirativní. Určitý adrenalin zažívám při využívání výuky online. Více mi vyhovuje prezenční výuka, ale ta online mi pomohla v očích mé 15leté dcery získat jistý respekt. Studium mi pomáhá zlepšovat dovednosti jako trpělivost, paměť, komunikaci, kritické myšlení a dosahovat cíle pomocí postupných kroků. Studium vnímám jako permanentní výzvu a mám v plánu dojít do cíle. Držím nám všem pěsti!
"Mít trpělivost je nejdůležitější ve chvíli, kdy ji ztrácíte." Dave Sharm
Dotazy od studentů, se kterými si naše mentorky nebudou vědět rady, budou delegovat na tutorku naší katedry, kterou je Kateřina Thelenová,
E-mail:
„Bude mi ctí a potěšením stát se průvodcem vás - studentek a studentů - nejen v prvních krocích studia sociální práce a speciální pedagogiky. Mnoho z vašeho studia, milí studenti, je čistě na vašich bedrech, je vaší svobodou a také zodpovědností, jak budete studovat. Ráda vás podpořím v tom, abyste studium zvládli, aby vás bavilo a naplnilo vámi očekávaný smysl.“
Doručovací adresa:
Katedra sociálních studií a speciální pedagogiky
Studentská 1402/2
461 17 Liberec 1
Adresa sídla:
Komenského 314/2,
460 01 Liberec V-Kristiánov
telefon: +420 48 535 4210