„Jsem prvák na KSS“ a potřebuji poradit, jak se zorientovat ve studiu na této katedře. Studuji sociální práci nebo speciální pedagogiku v kombinované formě, nebo speciální pedagogiku v denní formě studia a potřebuji se zorientovat v organizaci studia a požadavcích na jednotlivé předměty.
Nejčastěji tápu v:
· Praxích – co se ode mě očekává v jednotlivých semestrech?
· V administrativních požadavcích.
· Státnicích – co se mě týká, co se mám učit?
· Co jsou to akreditace a jak se mě týkají?
· Kdo je vlastně absolvent? Co ze mě bude, až dostuduji? Co budu umět?
· Kde je jaká budova TUL? Kam mám pro co chodit?
· Jak se mám vyznat v nárocích na jednotlivé disciplíny? V rozdílech požadavků mezi jednotlivými vyučujícími?
· ve STAGu!
· Má smysl věnovat pozornost e-learningu?
· Na koho se kdy obracet s jakou agendou?
Protože jsem prvák, nejbližší a nejdostupnější bezpečná opora, která mi v mojí situaci rozumí, je služebně starší studentka – kolegyně, mentorka.
Kontakt s mentorkami studentům prvních ročníků nabízí první záchytný bod.
Mentorky jsou k dispozici na mailu, nabízí i možnost osobních schůzek, online setkání například v prostoru Google Meet.
Zde jsou naše mentorky:
Jana Heřmanová, studuje speciální pedagogiku v kombinované formě. jana.hermanova@tul.cz.
Alena Fenclová, studuje speciální pedagogiku v kombinované formě. alena.fenclova@tul.cz.
Dominika Babáková, studuje sociální práci v kombinované formě. dominika.babakova@tul.cz.
Anežka Burčová, studuje speciální pedagogiku v denní, prezenční formě. anezka.burcova@tul.cz
Mentorky nejsou špionkami pro katedru, jejich primárním cílem je podporovat studijní motivaci u všech, kdo tuto potřebu vyjádří. Všichni se dostáváme do tíživých situací, každého studenta alespoň jednou za studium napadlo, že studia zanechá. Naše mentorky mohou pomoci zvládat tuto studijní zátěž a zprostředkovat či zprůchodnit komunikaci v organizační struktuře školy tam, kam si prvák ještě netroufne.
Dotazy, se kterými si samy mentorky nebudou vědět rady, budou delegovat na tutorku (Kateřina Thelenová: katerina.thelenova@tul.cz), pracovnici KSS, mohou i anonymizovaně. Tutorka nese zodpovědnost za bezpečné nakládání s informacemi. Sama má k dispozici síť kolegů, od kterých může zjišťovat konkrétní informace, postupy.
Cílem naší spolupráci na úrovni fakulta – katedra – tutorka – mentorky – studenti je vytvořit podpůrnou síť vztahů a zprůchodnit někdy blokovanou komunikaci.
Medailonky mentorek
Dominika Babáková
(kontakt: dominika.babakova@tul.cz), kombinované studium Sociální práce
Jmenuji se Dominika Babáková a jsem studentkou kombinovaného studia na KSS/TUL. Jsem také matka, manželka, dcera a zaměstnankyně v neziskové organizaci. S odstupem 28 let jsem se opět rozhodla studovat (je mi 46 a maturovala jsem v 18 letech) a musím přiznat, že kombinace opačného pořadí, nejprve získané zkušenosti a později získaná teorie, je moc zajímavá. Baví mě poznávání kolegů z ročníku, kteří jsou moc zajímaví a inspirativní. Určitý adrenalin zažívám při využívání výuky online. Více mi vyhovuje prezenční výuka, ale ta online mi pomohla v očích mé 15leté dcery získat jistý respekt. Studium mi pomáhá zlepšovat dovednosti jako trpělivost, paměť, komunikaci, kritické myšlení a dosahovat cíle pomocí postupných kroků. Studium vnímám jako permanentní výzvu a mám v plánu dojít do cíle. Držím nám všem pěsti!
"Mít trpělivost je nejdůležitější ve chvíli, kdy ji ztrácíte." Dave Sharm
Jana Heřmanová
(kontakt: jana.hermanova@tul.cz), kombinované studium Speciální pedagogika
Mentorka vytvořila také video-medailonek dostupný na FP katedry.
Mé jméno je Jana Heřmanová a
v současné době studuji Speciální pedagogiku ve 2. ročníku dálkově. Ke
škole pracuji jako lektorka angličtiny a jako lektorka primárních prevencí, kde
si sama uvědomuji, že k práci je potřeba motivace a podpora. Na škole také
působím jako členka akademického senátu FP TUL, kde společně s mými
studentskými kolegy pracujeme právě na podpoře studentů a snažíme se, aby žádné
poznatky od studentů směrem k vedení nezapadly. Vím, jak těžké je někdy se
dokopat ke studiu, jak zmatečný umí být STAG
a E-learning, jak záludně někdy vypadají požadavky k předmětům… Ale také
vím, že se s tím dá pracovat a že rozhodně není ostuda se zeptat, i když
to možná vypadá jako prkotina.
P.S. Pamatuj, že nikdy na to nejsi sám. :-)
Alena Fenclová
(kontakt: alena.fenclova@tul.cz), kombinované studium Speciální pedagogika
Jmenuji se Alena Fenclová, je mi 26 let a mou silnou stránkou je komplikovat si život a zároveň nacházet v cestě plné překážek řešení. Již jsem absolvovala jeden bakalářský obor na jiné univerzitě a vysněný obor, tj. speciální pedagogiku jsem se dostala až v momentě, kdy jsem otěhotněla. A tak se stalo, že jsem začala studovat 10 dnů po narození dcery. Z tohoto důvodu mám plno tipů/triků či manter, jak se ze všech požadavků na zápočty nezbláznit a nenechat se pohltit kolísající motivací, která se téměř u všech studentů někdy objeví. Také jsem se připojila k mentorkám proto, abych zastala roli spočívající v podpoře každého, kdo potřebuje pomyslný kompas při organizaci celého studia. Pojďme zvládnout studium společně!
Anežka Burčová
(kontakt: anezka.burcova@tul.cz), prezenční studium Speciální pedagogika
Krásný den, ahoj, jmenuji se Anežka Burčová a aktuálně jsem studentkou 2. ročníku Speciální pedagogiky - prezenčně. Dlouho mi trvalo, než jsem vůbec našla název vlastní katedry, natož se v ní nějak zorientovala. Do teď bloudím po budově P a než se ve STAGu proklikám k tomu, co potřebuju, chvíli to zabere. Pokud Ti je cokoliv z toho vlastní a nevíš si s čímkoliv dalším rady, neboj se napsat. Jsem tu, abych pomohla. Naprosto neformálně, přátelsky a hlavně otevřeně. Kdyby Ti nebylo příjemné psaní, můžeme se vidět buď „onlajn“ (to je teď hodně trendy) anebo osobně.